Harzen_2014_Robert

NYHEDER FRA FELTET.DK

Harzen 2014 - Roberts dagbog

Onsdag

Vi kørte fra Assentoft kl. 8.00 og var i Hohegeiss kl. 15.30. Det var planen at nå en lille tur inden aftensmad for at røre benene  og vi kørte som tidligere år en lille rundstrækning over Zorge og Wieda på 36 km og med 600 højdemeter. Turen tog godt halvanden time og vi nåede hjem inden det begyndte at regne. Herefter mødte vi de deltagere der var ankommet på værelse 428 til øl, chips og hyggeligt samvær. Vi spiste sammen på hotellet.

Under planlægningen af ugens ture meldte vi 3 seniorer ud, at vi ville køre alene, da vi følte at det ville blive for hårdt og måske også for risikofyldt, at koble os på holdet. Selvom der fra de øvrige deltageres side blev givet udtryk for, at vi sagtens kunne være med og der ville blive samlet op på toppene, så holdt vi fast ved vores beslutning og vi føler os overbeviste om, at det var det rigtige og godt for alle parter.

Torsdag

Det var en kølig morgen efter nattens regn, så vi  kom først afsted ca. kl. 10.30. Vi kørte over Braunlage til Bad Lauterberg hvor vi fik cacao og en dejlig kage. Derefter kørte vi mod Sieber, hvor vi ville finde den rigtige stigning mod Sonnenberg. Sidste år tog vi en vej tættere ved Sieber og det var lidt af en prøvelse, da vi på et tidspunkt blev standset ved et vandløb hvor en bro var fjernet og under genopbygning. Vi måtte have cyklerne på nakken og hoppe fra sten til sten, hvilket for mit vedkommende ikke var nemt, da jeg på daværende tidspunkt havde look klamper under skoene, så jeg måtte vade igennem vandet, men det var egentlig godt at få fødderne afkølet. Senere blev vejen til en lille vandresti, der førte over til den rigtige vej mod Sonnenberg. Men vi fandt vejen denne gang og klarede stigningen i fin stil, selvom baghjulene på de kraftigste stigninger smuttede lidt i det fugtige føre. Efter at have passeret de store sten på toppen gik det over Sonnenberg og hjem.

Det blev en tur på 87 km og med 1200 højdemeter

Aftensmaden var buffet på hotellet hvorefter den stod på hyggeligt samvær i lejlighed 428 med øl og diverse gode sager.

Fredag

Fantastisk vejr. Vi kørte over Braunlage til St. Andreasberg hvor vi lige skulle prøve kræfter med stigningen på 23% i byen og der blev vist tænder, men vi kom alle op. Herefter gik turen til Altenau hvor vi påny fik en dejlig kop cacao på en restauration med udendørs servering i solen. Men da vi ikke kunne få kage der, måtte vi konsultere konditoriet længere nede i byen.

Herefter kørte vi en smuk tur langs vandet og op ad en skovvej vist nok kaldet Steiler Vand. Det var en flot men barsk tur men den føltes ikke så  lang og pludselig var vi på landevejen. Det var dog forkert at tro, at vi nu var ovre strabadserne for det gik stadig opad i en evighed.  Vi gjorde et kort ophold på Torfhause men fortsatte lidt endnu, inden vi  holdt vi pause på en solrig udsigtsskråning ved vejen, hvor vi nød vores medbragte morgenbolle med vand fra hotellet. Herefter kørte vi direkte hjem og efter en kop kaffe med kanelgifler og kiks gik vi en skøn tur ad vandrestier omkring hotellet.

Dagens tur blev på 80 km og med 1530 højdemeter.

På vej mod hotellet blev vi ringet op af HC der nu var kommet hjem sammen med de øvrige deltagere og vi nød en snak om dagens oplevelser over et par kolde øl m.v. Herefter spiste vi sammen ved et stort langbord på Restaurant Sonneneck Alm. Maden var super og stemningen høj og sjældent har weissbier og dunkelbier smagt så godt.

Lørdag

Igen fantastisk vejr med høj sol. Vi skulle bestige Brocken og ville gøre det først på dagen inden der kom alt for mange besøgende. Vi kørte over Benneckenstein, Tanne, Schierke og ind på de 10 km. mod toppen. Jeg fik lov at sætte tempoet i starten men godt halvejs oppe øgede Kristian og Carl tempoet  og jeg faldt lidt tilbage. Pludselig kom der nogle ryttere hvoraf den bagerste piskede de andre fremad med alverdens kommandoråb, hvilket var lidt komisk, men det virkede tilsyneladende for der var god fart på. Efter 9 km. omkring jernbaneoverskæringen 2. gang var vi 3 igen samlet og der skulle vist målfoto til for at afgøre hvem der kom først. Det var dejligt at stå på toppen og nyde bedriften og den smukke udsigt.

Herefter kørte vi nedad indenfor de tilladte 30 km i timen og gjorde et lille ophold på en bænk godt halvvejs nede af bjerget. Det var sjovt at se de mange mennesker på cykel og til fods bevæge sig op og ned af bjerget,men ret skræmmende at se hvor stærkt nogle kørte nedad på trods af trafikken og de mange sving.

Vi fortsatte turen nedad mod Werningerode, hvilket var ganske behageligt og der skulle ikke trædes ret meget. På torvet ramte vi sammen med de andre deltagere der skulle have frokost. Der var rigtig mange mennesker på det hyggelige torv og der var utrolig varmt og Kristians computer viste 44 grader. Vi overtog 3 iskolde colaer efter Ivan, der ville spise et andet sted, så vi fik særdeles hurtig betjening. Efter at have fyldt vandflasken kørte vi efter HC´s anbefaling over Elbigenrode og en stor dæmning med en flot panoramaudsigt over vandet. Her morede folk sig med en flyvetur, hvor man ophængt i en stålwire flyver fra et bjerg ned over søen til et lavere punkt der.

Vi kørte videre og stadig opad inden vi fandt et skyggefuldt sted, hvor vi spiste vores medbragte morgenbolle, mens vi betragtede trafikken og de mange motorcyklister der var ude for at brænde oktan af.

Det gik nu hjemad over Benneckenstein mod hotellet. Kristian var flyvende, om det var kaffen derhjemme eller fornøjelsen ved at kunne køre direkte ind på hotellet igennem døre der selv åbnede sig med mulighed for at kunne køre direkte ind i elevatoren vides ikke.

Dagens tur blev på 105km og 1645 højdemeter.

Efter kaffe, fjernsyn og afslapning var vi inviteret op i lejlighed 577 hos Heidi og Kristian Tegen til en forfriskning med evaluering af dagens oplevelser. Sikken en udsigt der på næstøverste etage lige under hotellets Penthouselejligheder.

Vi spiste igen sammen på Sonnenbeck Alm og havde igen en hyggelig aften og de tyske øl var stadig i top.

Søndag

Vejret var endnu varmere og vi kørte igen turen over Zorge og Wieda idet vi ville prøve en stigning som HC havde anbefalet. Vi drejede til venstre ved et autoværksted men kom i første omgang op ad en stigning bag et villakvarter, så vi måtte vende om inden vi fandt den rigtige. Tiden var ved at være fremskredet og vi skulle være på hotellet og have bad inden 11.30, så vi kørte opad i 20 min og vendte om ved et flot udsigtspunkt formentlig tæt ved toppen.

Trods stigningen fra Wieda gik det hurtigt hjemad mod hotellet og for at spare tid tog vi en stikvej mod Hohegeiss.

Vi nåede det og efter et hurtigt bad var vi klar til hjemturen.

Denne sidste dag kørte vi 37km og med 770 højdemeter

Ialt har vi kørt 345 km med 5745 højdemeter og en gennemsnitsfart på godt 20 km i timen.

Hjemturen gik fint og efter et stop nord for Hamborg og et kort besøg i en grænseforretning var vi i Assentoft igen kl. ca. 19.30 en stor oplevelse rigere.