Harzen 2011

SPONSORER:

NYHEDER FRA FELTET.DK

Deltagere: Finn J, Thomas M, Thomas T, Lars H, Anders, Niels, Dolf, Uffe, John, Alex, Leif, Bo, Jens & HC

Onsdag morgen d. 1. juni var der afgang for de morgenfriske (Finn, Niels, Thomas, Thomas og HC). Grænsekiosken blev besøgt ved 8-tiden, så vi kunne sørge for at ingen dehydrerer eller går sukkerkold i de kommende dage.

De 5 var fremme kl. 13:30 på Hotel Panoramic, receptionen blev frekventeret, og det var lige før, at vi skulle have haft hængemuleøl. TT’s booking var ikke ”gået ind”, det var kun et ”angebot”, og alt var booket sagde de, men alligevel lykkedes det at finde 3½ værelse, så der blev plads til os alle. 1 værelse til to dage (Alex, Bo, Leif og Niels skulle hjem fredag aften), og Anders, John, Finn og HC fik et med kæmpe terrasse, mens TT, Thomas, Dolf og Lars H, fik et 4-mands og Uffe og Jens fik en 2-er. Prisen var i hvert fald ok – EUR 167,- for 4 mand i 3 dage = kr. 102,- pr døgn med morgenmad.

Nå, men de fem først ankomne måtte lige ud at trille en tur i det dejlige vejr. Ned til Zorge, mod vest til Weida, en smut op ad Grippebjerget, videre mod Braunlage til Sorge, og op ad den gamle grænsevej til Hohegeiss. 53 km. og lige knap 1000 højdemeter.

De øvrige 4 biler var fremme mellem 21 og 22, efter at have ”tabt” et par timer i diverse køer på motorvejene, et par øl, og så i seng.

Næste dag, Kr. Himmelfartsdag - morgenmad kl. 8 og ud på cyklerne kl. 10. Efter et par dækskift var alle klar til at komme ud i det dejlige vejr. Enkelte havde behov for løse ærmer, men de blev nu hurtigt flyttet over i lommerne. Turen gik over Zorge til Bad Lauterberg til Herzberg, så op ad mod Sieber til den lange dræber omkring St. Andreasberg og efter lidt pause til Sonnenberg over til Braunlage, hvor sejpineren Würmberg lige skulle besejres af de fleste. Så til frokost i Braunlage centrum, hvor TT og HC planlage hjemturen over Elend, Königs Hütte til Tanne, Benneckenstein og hjem. Det gav 115 km og ca. 1800 hm. Hjemme igen, så kunne vi spise chokolade, slik, sodavand og øl med god samvittighed på den store terrasse og nyde vejret. Efter et bad - over til madmor for at nyde weissbeer, og en ordentlig tallerkenfuld af hendes gode mad.

Fredag morgen startede vi igen kl. 10. Turen begyndte mod øst = Benneckenstein, Tanne, Elbigenrode til den utroligt smukke by Werningerode. Byen måtte igen i år nydes med kaffe og kage. Efter en times pause kørte vi videre mod vest over Ilsenburg til Bad Harzburg, herfra opad mod den opdæmmede sø Stausee, over dæmningen og så i gang med denne dags manddomsprøve, 7 km sej opkørsel til Torfhaus. Anders var som sædvanligt den hurtigste, mens vi andre kom dryssende lidt efter lidt.

Så måtte vi have pølse og pommes frites. Brocken blev diskuteret, om den var til racer cykler eller kun for MBT, vi blev enige om, at den kun var til MTB. Vi kørte derfor til Braunlage, og her deltes vi, så de sejeste kunne tage vejen forbi Zorge, mens B-holdet fik en tur op ad den gamle grænsevej fra Sorge. B-holdet havde en fin og rolig tur hjem, mens de andre ikke fik aftalerne ordentligt på plads, talte nedfarten med eller ej. Dette resulterede i flere gule kort og et enkelt rødt, og om nogle uger er alle sikkert lige gode venner alligevel ☺.

Vi nåede hjem sidst på eftermiddagen efter 107 km og 1500 højdemeter. Desværre måtte den første bil sendes hjem, da familien eller andet kaldte. Alex, Leif, Bo og Niels kørte hjem, mens vi tilbageværende gik over til madmor og fik en ordentlig gang ”grillpanne”.

Sidste dag, lørdag. Vi stod op lidt før end vi plejede, da vi havde aftalt afgang kl. 09:00. Og efter et mindre forsvindingsnummer udført af Thomas M og Anders, blev vi alle genforenet op af bakken mellem Braunlage og Königskrug. Vi skulle nemlig forsøge os med den 11 km lange nedkørsel mod Sieber, som startede lidt efter Sonnenberg. Lars H og HC havde lavet lidt forhånds undersøgelser, og det var en dejlig tur. Helt spærret af for motorkøretøjer, og gennem en fantastisk flot skov, langs en rislende bæk. Den glæder vi os til at prøve opad i 2012. Herefter et smut op til St. Andreasberg, op ad den stejle hovedgade, som besøges hvert år. Herfra ned mod Bad Lauterberg, hvor Jens, TT, Dolf og Berg tog den korte vej hjem, mens resten lige skulle forbi den super stejle gade + et velfortjent besøg hos den lokale konditor. Og herefter hjemad igen.

TT og Jens var netop kørt da vi nåede Panoramic, men Dolf og Berg havde fundet sig en plads i solen.

88 km og 1340 højdemeter.

Efter at have pakket bilerne og et bad, vendte vi sidste 7 også hjemad, efter en fantastisk tur i det igen solbeskinnede Harzen. Uffe valgte at tage en overnatning ekstra, da han skulle til møde i Nürnberg mandag.

Totalerne for dem, der deltog i alle 4 dage, blev 364 km, 5650 højdemeter, ca. 25 km/time i snit, alle meter gennemført i strålende solskin. Man kunne ikke undgå at blive lidt begejstret for Harzen.

Eneste minus var, at trafikken var lidt tættere i år, dette på grund af at det både var Kr. Himmelfart og fars dag i Tyskland. Næste år er det forhåbentlig kun Grundlovs dag i Danmark.

Tak til alle for en dejlig tur.

HC

> Se billeder fra turen her (ACMs billedegalleri)