Harzen 2012

SPONSORER:

NYHEDER FRA FELTET.DK

Deltagere: Finn J, Thomas T, Lars H, Niels, Dolf, Uffe, John, Leif, Jens, Jan Sejr, Cresten Bonde, Morten Bering, Søren Bundgaard, Peder J, Ivan & HC

Vi var trods vejrudsigten flere end nogensinde med på årets Harzen tur, desværre havde de gamle (Palle K, Kristian Laust, Carl A og Robert Dalgas) meldt afbud, og Torben Thomsen og Gert Lind havde også meldt fra på grund af skader.

Fredag d. 1. juni var dagen, hvor vi alle skulle mødes i Hohegeiss på Hotel Panoramic. Jens og HC kørte først, da de skulle sørge for væske og kulhydrater til alle 16.

De først ankomne Finn, Thomas, Søren, HC og Jens tog straks efter nøgle/værelses udlevering op til Mutti for at få aftensmad, herfra kunne de øvrige så dirigeres op via SMS’er for afhentning af nøgler, så alle kunne få sovepladser og en enkelt godnat øl.

Thomas, Jan og HC havde installeret sig som führer bunker med øl, vand, peanuts og chokolade, og ikke mindst et kort til planlægningen af cykelturene.

Morgenmad næste dag kl. 08:00. Alle blev bedt om at være klar til afgang kl. 10:00, så mødetid på parkeringspladsen var 09:30, da Niels skulle have nyt bagdæk, Chresten ny kassette og vi andre frisk bjergluft i ringene, som er klart lettere, end det vi kan pumpe i dækkene her i Danmark.

Thomas og HC havde planlagt turen – først til Braunlage, og så skulle vi have varmen ved hjælp af en tur op på Würmberg. Thomas kom selvfølgelig først forfulgt af HC, Finn, Leif og Lars H, men vi kunne godt mærke, at Jan havde lyst til at bryde det etablerede heraki, så ham måtte vi døje med på alle de senere toppe, der skulle bestiges. Efter Würmberg tog vi over Sorge, Tanne, Trautenstein, Hasselfelde, over en flot dæmning til Elbigenrode og videre til dagens frokoststed: Rådhustorvet i den flotte by Werningerode. Vi satte os først udenfor, men på grund af de lave temperaturer der herskede i Harzen, måtte vi krybe ned i kælderen, hvor vi fik en dejlig frokost.

Herefter gik det opad over Drei Annen Hohe og videre til Schierke = foden til Brocken. Så besteg alle Broken, fik et kort vue over Tyskland og så nedad igen. En rigtig kold tur ned til Schierke, hvor vi virkelig frøs, men lidt varm kakao og en misforståelse (læs småsur TT) gav os virkelig fart på cyklerne hjemad til Hohegeiss over Königshütte, Tanne, Sorge og opad den gamle grænsevej hjem.

Ikke alle var lige begejstrede over dagens kultur/historiske løft ved at se en gammel faldefærdig grænsestation, hvor Uffe endda venligt forklarede Peter J, at sådanne seværdigheder fik han også for vort kontingent. I alt 137 km og 2340 højdemeter. Godt gået.

Efter hjemkomsten var der dømt bad og en enkelt øl i førerbunker værelse 337, 11 sal. Kl. 19 mødtes vi hos mutti til weissbeer og grillpanne til alle. Bestillingen havde vi sørget for aftenen inden, fremragende måltid, og alle blev godt og grundig mætte.

Aftenhygge, turplanlægning og bekymring om næste dags vejr på 337.

På grund af udsigten til regnvejr ved middagstid, planlagde vi en tur over til den smukke skovvej, via Braunlage og over St. Andreasberg, og så kunne vi lige snuppe byens stejlegade, så alle havde prøvet den. Herefter øst ud af byen ned til Silber Hütte og over mod Sieber, men inden vi når Sieber, op til højre ad den hyggelige skovvej, og op mod Sonnenberg, 10 – 12 km uden biler fantastisk tur. Da vi nåede enden af vejen og var samlet, begyndte det så småt at regne, så en del tog direkte hjem, mens andre tog ned til Altenau for at bestige Steile Wand. Allerede inden vi nåede Altenau, var vi gennemblødte. Thomas fik en punktering op ad væggen, så der blev ikke forceret opad. Herefter hjemad ad hurtigste rute. Alle var isnende kolde, da vi nåede Hohegeiss. 90 km og 1811 højdemeter nåede vi på en kort og våd dag.

Efter optøning og samling af tropperne (de der var kørt først hjem fik frokost oppe i byen), fik vi noget suppe, weissbeer og kaffe på hotellet. Enkelte nåede en morfar, andre tog bare et par ekstra øl.

Aftensmaden hos mutti var den velkendte oksebøf med blåbærsovs, pasta og brasede kartofler, og bagefter en øl i hovedkvarteret, hvor sidste tur planlagdes, hjemkørsel, købmands og kørselsafregning blev foretaget (Kr. 400 til kørsel og 50 til Jens’ købmandsregning). Hotellet blev også ordnet pris ca. 80 euro pr. snude.

Sidste dag – vi fik lov til at beholde værelserne til kl. 15, det gjorde det hele meget lettere. Så morgenmad 07:30, afgang ved 09-tiden. Først kørte vi ned til Zorge over til Weida hvor Grippebjerget skulle besejres, og det blev det. Herfra ad nogle trælse hovedveje over til Bad Lauerberg, hvor vi skulle op ad byens stejleste gade. 23% stod måleren på, hvor der var stejlest. Herefter ned til byens konditor = kage og kaffe. Hjemad i to flokke idet TT, Finn, Ivan, Lars H og HC tog turen op over St. Andreasberg, mens de øvrige kørte direkte hjem via Braunlage.

Langturen fik 86 km og 1530 højdemeter, de andre lidt mindre.

En del fik suppe på hotellet inden hjemturen, afgang fra Hohegeiss ved halv tre-tiden efter endnu en vellykket Harzen tur, hvor vejrguderne dog ikke rigtigt havde været med os.

Tak til alle for en dejlig tur.